En aquest bloc expliquem les nostres sortides per Collserola, un lloc molt visitat però poc conegut pels barcelonins. La nostra intenció no és sinó ordenar una mica les nostres idees i ajudar la gent a trobar recorreguts nous i variats.

dijous, 13 de juny del 2013

Anant a Santa Creu d'Olorda

És una caminada llarga, volem anar baixant a la vall de Valldonzella i després tornar per la carena desviant-nos per anar cap a Can Cuiàs.

Des del coll de can Cuiàs, creuem la carretera per anar en direcció al Coll de les Torres. Ens dirigim cap a la vall de Valldonzella, primer passant per un corriol i després per un camí ample on, un cop arribats a la vall, trobem unes runes, les de l'antic convent, i la font de Santa Margarida.

Ja a la font, dins d'aquella cova d'un arc, podem contemplar les runes i part dels cultius de l'antic convent. A més, tot i que no surt aigua de l'aixeta, el fet de trobar un toll a un costat de la font, ens fa sospitar que sí que hi ha aigua a la mina però que ha trobat una altra sortida.

Després passem pel costat de la Torre del Bisbe, una masia construïda probablement al segle XII on abans hi havia una torre de defensa y que després, al segle XIII, va ser habitada pel Bisbe de Barcelona.

Ens dirigim cap a la font de Can Ferriol. En entrar a l'àrea, el primer que ens trobem és un safareig i després, amagada, a un costat veiem la font amb un filet d'aigua. Des del corriol que entra a la font, mirant muntanya amunt, veiem roca calcària, la que extreien pel forn de calç que hi ha una mica abans?

Pont construït a la riera
Tornem al camí i pugem en direcció a Santa Creu d'Olorda pel camí de més a l'esquerra. Ens trobem caminant per la dreta del torrent de can Serra. Passem pel costat d'un estret pont de pedra que es troba sobre el torrent i que gairebé no es veu, ja que està mig amagat entre les herbes. Una mica més amunt, enllaça un camí que va cap a Can Serra.

Continuem pujant cap a Santa Creu, el camí és ample i té una bona pendent. Tot seguint el camí, s'arriba a un antic camí amb esglaons i que va directe a Santa Creu d'Olorda, concretament a la zona dels bars i del pícnic. Arribem a l'àrea de lleure, i observem les antigues construccions, entre elles l'església de Santa Creu d'Olorda.

Creu del puig d'Olorda
Hi ha moltes maneres de veure el lloc. Podem mirar i imaginar l'esplanada en l'edat mitjana amb els vells edificis, els carros i els habitants de l'època. O també, podem contemplar-la com el que és en l'actualitat, part d'una carena amb una zona de pícnic i jocs i una zona de bars. Un lloc on molts se n'apropen per passar unes hores.

Ens queda pendent la creu que està una mica més amunt. És una creu de 7m, situada al puig d'Olorda (424m). Des d'allà es pot contemplar el paisatge, hi ha molt bones vistes. Un cop vista la panoràmica i la creu, ja es pot baixar un altre cop cap a la zona de lleure, pel camí, la Pedrera dels Ocells.

Actualment no es pot entrar, però sí que hi ha un mirador per contemplar-la. Des d'allà es pot veure no només la roca negra i els tolls d'aigua vermellosa, sinó també animals i vegetals que se n'aprofiten d'aquest indret per nidificar i/o viure-hi.

La tornada per la carena va seguint la GR92, passem a tocar a una estació elèctrica, després el corriol es transforma en un mirador , estem al turó d'en Serra, i es torna a emboscar mentre caminem en direcció a la carretera.

La tornada té molta carretera que s'alterna amb camins paral·lels. Anem direcció al Coll de Can Pasqual i pugem als turons de Can Pasqual, passant per Masdemont, i aquí ens desviem de la GR per baixar al Coll de Can Cuiàs.